Vi scouter känns lätt igen när vi bär scoutskjorta eller andra scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplagg i scoutdräkten är scoutskjorta, -t-shirt eller -piké med märken samt scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Köp scoutdräkten

Du kan köpa scoutdräkten, andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar i Scouternas egen shop.

Du kan också köpa en tidigare använd scoutskjorta genom vårt ”återvinnings” initiativ. Inne i vår scoutlokal finns en klädstång där man kan hänga in sin gamla scoutskjorta (märkt med pris, samt namn och Swish nummer till den som säljer skjortan) för att någon annan kan använda skjortan. Om Ni hittar en skjorta som passar Swishar Ni helt enkelt rätt pris till säljaren så är skjortan Er.

Kårens scouthalsduk och de obligatoriska märkena köper nya nya scouter för 150kr. Fråga ledaren på avdelningen om detta.

Vill/behöver man köpa en ny scouthalsduk kostar den 120kr inkl. halsduksmärket.

De obligatoriska märkena är:

1. Bollstanäs kårband
  2. Världsförbund WOSM (Pojkar) och WAGGGS (Flickor)
  3. Birkamärket

Kolla in sidan märkesplacering för information om vart olika märken skall sitta på scoutskjortans och halsduken.