Bollstanäs scoutkår grundades hösten 1974 och i oktober 2014 firade vi 40-årsjubileum. Vi håller till i natursköna Bollstanäs, bredvid Grimstagården och Svenska kyrkans församlingshem.

En scoutkår kan variera i storlek. Den största scoutkåren har drygt 450 medlemmar. Vi har runt 180 medlemmar.

I scoutkåren finns det olika avdelningar som är uppdelade efter scouternas åldrar. I vår kår har vi sex avdelningar fördelade på familjescouting-, spårar-, upptäckar-, äventyrar-, utmanar-, och roveravdelningar.

Varje avdelning är uppdelad i patruller som är små grupper. En patrull består av fem till åtta medlemmar. I patrullen får scouterna träna sitt ledarskap genom att leda andra som är yngre eller lika gamla. Varje avdelning träffas en gång i veckan i vår lokal Bollstanästet. Familjescouterna träffas en gång per månad vid Sandakärret. Roverscouter har inget fast schema.

Kåren har en vald styrelse som träffas varje månad. På styrelsemötena diskuterar man bland annat kommande aktiviteter, ledarsituationen och följer upp ekonomin. Kåren har också ett medlemsregister som uppdateras löpande. En stugfode sköter om vår stuga och mindre reparationer