Här hittar Ni mer information om olika scoutmärken och vart de skall placeras på scoutskjortan och halsduken. Exemplet nedan är för en upptäckarscout (flicka).

Höger ärm

På höger ärm sitter märken för nationellt, världsförbund, EU samt arrangemang (typiskt läger och tävlingar).

I exemplet ovan ser Ni märket för världsförbundet WAGGGS och lite olika lägermärken. För pojkar sitter det lila WOSM märket högst upp.

Ett av de första lägermärke scouten får i Bollstanäs scoutkår är Ristorps märket. Ristorps märket får scouten när hen är med på en övernattning vid vårt höstläger (hajk). Märket sys fast bara i överkant så att öljetterna i underkant är fria. Om scouten är med på flera höstläger får scouten en bit paracord som hen fäster genom en öljett och värmer ihop ändarna på paracorden.

Framsidan

På framsidan sitter dels märken för Scouterna (broderat på), patrull och åldersgrupp, dels märken för förbunds-/sektionsmärke, förtjänstmärken och ledarutbildningsbevis.

I exemplet ovan ser Ni märken för en upptäckarscout (åldersgrupp) i patrull räven. Patrull märken är olika från läsår till läsår och åldersgrupp. Dessa fyra åldersgruppsmärken använder vi i Bollstanäs scoutkår:

För familjescouter finns inget åldergruppsmärke som skall sitta på framsidan av scoutskjortan. Det familjescoutingmärke som vi använder ser ut så här och skall sitta på vänster ärm, nedanför Birka märket.

Vänster ärm

På vänster ärm sitter lokala märken/scoutkår, regionala märken/distrikt, sjöscout, ställningstagande, deltagande, bevis och intresse samt individuella utmaningar.

I exemplet ovan ser Ni de obligatoriska märkena, Bollstanäs kårband och Birka märket högst upp på ärmen. Sedan två bevismärken för kniv och simning (dessa får man normalt som upptäckare). Det finns ytterligare ett bevismärke för yxa och såg som man får som äventyrare. Sedan ser Ni fyra deltagandemärken (de med blå kant). Varje scout som är med en termin får ett deltagandemärke vid slutet av terminen. Deltagandemärken ser olika ut för respektive åldersgrupp och termin, se exempel nedan.

Sedan ser Ni tre intressemärken. Det finns massor av intressemärken som scouterna får under sitt scoutliv. Vilka intressemärken som scouterna kan få under en termin bestäms antingen av ledarteamet för respektive åldersgrupp eller i gemensam planering med scouterna.

Normalt plockar man man bort deltagande- och intressemärken när scouten går upp en åldersgrupp.

Sist men inte minst ser Ni BollHäll märket i exemplet ovan. Detta märke får scouten om hen är med på ett läger (typiskt sommarläger) som vi gör tillsammans med vår vänkår, Kallhälls scoutkår.

Halsduk

Bollstanäs scoutkårs halsduk är blå och vit. Det enda märke som får sitta på halsduken är Bollstanäs halsduksmärke och det får man tillsammans med halsduken. Märket sys fast enligt bilden nedan och tänk på att när halsduken rullas ihop och bärs skall märket vara åt rätt håll.